lördag 30 juni 2007

Den förbannade svenska sommaren!

Sommaren är en synnerligen obehaglig årstid. I det solgassiga vädret får gammal hederlig anständighet, klass och stil ohjälpligt stryka på foten. För mig själv äro värmen dock inget problem. Året runt är jag klädd, beroende på veckodag, i en av mina sju exakt likadant mossgröna manchesterkostymer. Till detta är naturligtvis matchande enfärgad skjorta och egenhändigt knuten fluga ett obligatorium. Vid högtidligare tillfällen bär jag även väst! Min fasta övertygelse är, och kommer så förbli, att årstidernas temperaturskiftningar finns till av en mycket rationell anledning. Att uppleva kyla på vintern och värme på sommaren gör människan gott i kropp och själ eftersom naturen nu en gång har inrättats på det viset. Skola Ni någon gång uppleva Er frusna under vinterns kallaste månader äro det finländska bastubadet att föredraga. I saunan tinar stela leder och lemmar upp utan att det för den skull behöver fresta på människans moral! Bastu kan med fördel åtnjutas även på sommaren, en behaglig men tyvärr sällan åsedd syssla!

Dock kan jag med en djup känsla av vemod konstatera att mina konklusioner inte delas av den resterande befolkningen. Tråkigt nog måste jag medge att denna oerhört sorgsna situation finnes även i Uppsala, civilisationens vagga! Butiksföreståndare, studenter, ja till och med mina egna högt stående doktorskollegor går, så fort solen visar sig, klädda i illasittande kortärmade bomullströjor och knäkorta halvbyxor i polyester. Det är helt enkelt, pardon mon francais, satans osnyggt att visa upp sina bara knän eller blekfeta vader till allmän beskådning! Som sann vetenskapsman och tillika ateist har jag inga teologiska bevekelsegrunder för mina resonemang. Däremot tror jag fullt och fast på klass och stil. Kläderna repressenterar för människan först och främst en högre ordning, kultur och förfining!

Dessutom sprids under månaderna juni, juli och augusti, en mycket graverande och farlig vanföreställning bland sveriges befolkning. Nämligen den om semestern! Under hela min digra akademiska karriär har icke en endaste semesterdag tagits ut. Men i år har det förbannade facket, en bunt bolsjeviker och förtappade rabulister, tvingat mig meddelst hot om omedelbart avsked på grått papper, att ta ut inte mindre än 6 veckors vakans! Mitt missnöje med och ofantliga besvikelse på den svenska populasen kan icke förklaras med ord!

Dagens bortglömda ord. En bolsjevik är en obildad person av kaukasiskt ursprung som tror på bondförnuft, den obelästa människans rätt till inflytande, samt väpnad revolution. Således ett mycket stort hot mot bättre, bildat folk! I Sverige har vi lyckligtvis varit någorlunda förskonade för denna sorts masspsykotiska folkrörelser. Men bland de fackligt anslutna frodas villfarelser och vanföreställningar av denna art som ogräs!

In Vulpes Vincit Omnia! Skål!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Sommar; Mater tua criceta fuit, et pater tuo redoluit bacarum sambucus!

Framför min aktning till Mattematrissan!

Bergbom

Anonym sa...

Min bäste herre! Var gång jag äger ledigheten höjer jag glaset för detta författande, gutåt! Ty i Ulla Winblads sällskap med själavårdande lektyr finner jag den själaro populasen avser beröva oss, vi av välstånd och rang! Dock anstår det var man av besuttenhet och ordning att bevaka egna intressen och jag tvingas därmed påpeka att diplomat Svensson ej finnas närvarande bland de nämnde. /För fri tanke åt ett fängslat folk!